[۱] . سید مجتبی حسینی، (پرسش ها و پاسخ های دانشجویی)، ص ۱۶۹؛ امام خمینی(ره)، المکاسب المحرمه، ج ۱، صص ۱۹۸ ۲۲۴؛ حسینی، علی، الموسیقی، صص ۱۶ و ۱۷؛ تبریزی، استفتائات، س۱۰، ۴۶ ، ۴۷ و ۱۰۴۸؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۷۴، ۹۷۸و ۹۷۹٫
[۲] . الغناء رقیة الزنا؛ بحار الانوار، ج ۷۶، باب ۹۹، الغناء.
[۳] نک: تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب ، ص ۲۹؛ تفسیر روح المعانی، ج ۲۱، ص ۶؛ تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۵ و ۲۶٫
[۴] . ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیرعلم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین؛ لقمان، ۶٫
[۵] . وسائل الشیعه، ج ۱۲، باب ۹۹ ابواب ما یکتسب به.
[۶] . تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص ۲۹ و ۹۲( به نقل از تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۶).
[۷] . تفسیر نمونه ، ج ۱۷، ص ۲۷٫
[۸] . والذین لا یشهدون الزور؛ فرقان، ۷۲٫
[۹] . واجتنبوا قول الزور؛ حج، ۳۰٫
[۱۰] . وسائل الشیعه، ج ۱۲، باب ۹۹، ابواب ما یکتسب به، ح ۲، ۳ ، ۵ ، ۹ و ۲۶٫
[۱۱] . والذین عن اللغو معرضون؛ مؤمنون، ۳٫
[۱۲] . تفسیر علی بن ابراهیم، ج ۲، ص ۸۸٫
[۱۳] . لقمان، ۶٫
[۱۴] . وسائل الشیعه، ج ۱۲، باب ۹۹، ابواب ما یکتسب به، ح ۶، ۷، ۱۱، ۱۶و۲۵٫
[۱۵] . همان، باب ۱۰۰، ح۳٫
[۱۶] . المکاسب المحرمه، امام خمینی(ره)، ج ۱، ص ۲٫
[۱۷] . وسائل الشیعه، ج ۱۲، باب ۹۹، ابواب ما یکتسب به ح ۶٫
[۱۸] . همان، ح ۲۳ و ۲۴٫
[۱۹] .همان. باب ۱۰۰، ح ۵ و ۶٫
[۲۰] . همان.
[۲۱] . المکاسب المحرمه، امام خمینی(ره)، ج ۱، ص ۲۹۹٫
[۲۲] . مکاسب شیخ انصاری،جلد۱، ص ۲۹۲٫
[۲۳] . رساله ی دانشجویی، ص ۱۷۱٫
[۲۴] . احمد شرمخانی، انسان، غناء، موسیقی، ص ۱۴٫
[۲۵] . رساله دانشجویی، ص ۱۷۱٫ بهر حال حرام بودن مطلق صدای زیبا با فطرت و عقل انسان سازگار نیست و مخالف با بعض روایات که دستور به خواندن قرآن به صوت زیبا می دهند می باشد. لذا منظور نوع خاصی از آن است و می توان معیار نوع حرام را از همین تعبیرات «باطل» یا «لهو» بدست آورد.
[۲۶] . همان.
[۲۷] . توضیح المسائل مراجع، ج ۲، صص ۸۱۳ و ۹۱۳؛ مسائل جدید، ج ۱، ص ۴۷ به بعد.
منبع: پایگاه اسلام کوئست
نظرات شما عزیزان: